Douglas XB 19 – největší bombardér 2 světové války

by admin / Neděle, 8 Červen 2014 / Published in WTWT Letadla

Douglas XB 19 – největší bombardér 2 světové války

Douglas XB 19, největší bombardér 2 světové války.

Létající pevnosti B-17 a B-29 se staly nejslavnějšími bombardéry druhé světové války, ovšem v té době existoval letoun, který je svými rozměry i výkony výrazně překonával. Přesto do bojů nikdy nezasáhl.

V roce 1935 americké letectvo vypsalo požadavky na pokročilý těžký bombardér dlouhého doletu. Vývoj letounu byl úzkostlivě tajen vzhledem k vývoji v Evropě i v Japonsku a celý projekt dostal kódové označení Projekt D. Sám letoun pak nesl typovou značku XB-19. Vývojové práce i stavbu prototypu dostala na starost firma Douglas a zprvu byl zasvěceným znám jako bombardér XBLR-2. Prototyp se začal rodit na podzim roku 1937 a hotov měl být o několik měsíců později. Jenže vše nakonec dopadlo zcela jinak.bombardér Douglas XB-19 - 9 Svými rozměry – délka letounu činila 40 m, rozpětí křídla skoro 65 m a výška 13 m – byl XB-19 největším letounem své doby. A to platilo až do roku 1946, kdy jej překonal prototyp bombardéru B-36. Jenže vývoj i stavba letounu se neúměrně protahovaly a firma Douglas dokonce chtěla projekt ukončit. To ovšem letectvo nedovolilo, tak museli u Douglasu dokonce vynaložit i své vlastní prostředky, aby jediný kus XB-19 dokončili. Stoj totiž po vypuknutí druhé světové války velmi rychle zastaral, technologie se tehdy vyvíjely překotným tempem. Nicméně letectvo chtělo XB-19 použít pro zkoušky, jež by přinesly poznatky a technická řešení pro projekty budoucích velkých bombardérů. Tak se tedy stalo, že se XB-19 dostal poprvé do vzduchu až v červnu 1941, tedy jen pár měsíců před zadáním projektů bombardérů XB-35 a XB-36, které už patřily do zcela jiné éry. XB-19 byl na svou dobu opravdu obrovský, o tom svědčí i 18členná posádka. Tvořili jí dva piloti, velitel, navigátor, palubní inženýr, radista, dva technici a deset střelců. K dispozici měli kuchyň i speciální kabinu pro odpočinek. Letoun byl tak velký, že se v křídlech nacházely servisní chodby, kterými se technici za letu mohli dostat přímo k motorům. bombardér Douglas XB-19 - 8 I výzbroj byla impozantní. Střelci měli k dispozici 5 těžkých kulometů ráže 12,7 mm, 6 lehkých kulometů ráže 7,62 mm a dokonce 2 automatické kanony ráže 37 mm. Nosnost pum umístěných v pumovnici a pod křídly u XB-19 činila skoro 8,5 t. K pohonu byly původně použity čtyři motory Wright R-3350, v roce 1943 byly vyměněny za typ Allison XV-3420-11, každý o výkonu 1940 kW, se kterými stroj dokázal letět rychlostí až 426 km/h, maximální dolet měl hodnotu 12 500 km. Celé tohle monstrum mohlo vážit až 75 tun. Intenzivní letové testy probíhaly v podstatě až do roku 1943, pak dostal XB-19zmiňované nové motory Allison a byl upraven do podoby dopravního letounu. Poznatky ze zkoušek výrazně pomohly při stavbě slavného bombardéru B-29 i poválečného B-36. Nicméně jediný XB-19 nedopadl slavně. Sloužil několik let pro dopravu nejrůznějších nákladů i pasažérů, až jej v roce 1949 letectvo odstavilo a putoval do šrotu. Tehdy ještě neexistoval žádný muzejní program amerického letectva, tak se stalo, že z tohoto unikátního stroje zůstaly zachovány jen dvě pneumatiky z hlavního podvozku. bombardér Douglas XB-19 - 9

Hlavní technické údaje

  • Osádka: 18
  • Délka: 40,2 m
  • Rozpětí: 64,6 m
  • Výška: 13,0 m
  • Nosná plocha: 417 m²
  • Plošné zatížení: 170 kg/m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 63 500 kg
  • Vzletová hmotnost: 72 000 kg
  • Max. vzletová hmotnost: 74 400 kg

Pohonná jednotka

  • 4× vzduchem chlazený, přeplňovaný, zážehový čtyřdobý dvouhvězdicový osmnáctiválec  Wright R – 3350

Výkon

  • Maximální rychlost: 426 km/h
  • Cestovní rychlost: 266 km/h
  • Operační dostup: 12 000 m
  • Stoupavost: 3,3 m/s
  • Dolet: 6800 km
  • Maximální dolet: 12 500 km

Výzbroj

  • 5× 12,7 mm kulomet
  • 6× 7,62mm kulomet
  • 2× 37mm kanón
  • až 8480 kg pum
Zdroj Wiki a fanda, kniha: Whirlwind: The Air War Against Japan, 1942-1945